HSP en therapie

Velen van ons zullen het herkennen, wel therapie, geen therapie en als je voor therapie kiest wat past dan bij mij?

De eerste stap naar therapie begint met herkenning en acceptatie van je hooggevoeligheid. Vervolgens moet je leren hoe je er goed mee om kunt gaan. Het kan erg nuttig en prettig zijn om hier begeleiding bij te zoeken. Therapie kan ook heel zinvol zijn als je overprikkeld bent geraakt. Overprikkeld wil zeggen dat je teveel prikkels hebt gekregen, waardoor je hersenen moeite hebben om alles goed te verwerken. Dit kan zowel kortdurend zijn als langdurend. Kortdurende overprikkeling kun je bijvoorbeeld hebben na een hectische werkweek, een druk feest of een vermoeiende reis. Bij lange termijn overprikkeling heb je gedurende lange tijd stelselmatig teveel prikkels te verduren gehad, waardoor je hele systeem overbelast is geraakt. Gevolgen kunnen onder andere zijn: een burn-out, chronische vermoeidheid, depressie, grote stemmingswisselingen of verslavingsproblematiek.

Als je overprikkeld bent moet je proberen maatregelen te nemen om te herstellen en weer in balans te komen. Neem jezelf en de signalen die je lichaam afgeeft serieus om er goed bovenop te komen. Korte termijn overprikkeling is vrij snel en eenvoudig op te lossen door wat rust te nemen en je eens goed te ontspannen. Je kunt een boswandeling maken, je hobby uitoefenen, gaan sporten of een massage nemen. Let er daarnaast op dat je goede voeding tot je neemt. In geval van burn out of zware (chronische) vermoeidheid is het belangrijk in beweging te komen, hoe licht ook. Dit is nodig om de energiecirculatie op gang te brengen en te houden en om niet volledig te stagneren. Let er wel op dat je op je ‘goede’ dagen niet teveel doet en vervolgens weer een terugslag krijgt. Helaas is lange termijn overprikkeling niet iets wat met een paar weken kan worden opgelost. Het heeft tijd nodig, geef het die ook. Accepteer de situatie zo goed als je kan en vergelijk jezelf niet met anderen, die (wel) alles lijken te kunnen. Neem jezelf en jouw behoeften als uitgangspunt. Ga op zoek naar een therapie die je kan helpen en die bij je past.

Nu zijn er ontzettend veel therapieën beschikbaar waar je baat bij kunt hebben. Als je een therapie kiest is het belangrijk dat je er een kiest die je helpt te ontspannen en weer in contact laat komen met je lijf, je gevoel en jezelf. Je kan hierbij denken aan haptonomie of yoga. Ook andere bewegingsvormen kunnen je helpen. Verder is mindfulness (aandachttraining) zinvol, zeker als je de neiging hebt vaak met je hoofd ergens anders te zitten. Het helpt je om meer in het hier en nu te leven en meer rust te ervaren.

Vaak is ook een ander leef- en denkpatroon nodig om structurele verbetering te bewerkstelligen. Psychotherapie of coaching kunnen hierbij helpen. Je leert daarin om goed te kijken naar wat er precies is gebeurd en je eigen rol daarin. Je wordt je bewust van oude gedrags- en denkpatronen en kunt deze loslaten als ze je niet meer van dienst zijn. Je kunt ook spirituele therapieën en healings proberen, maar realiseer je heel goed dat omdat je hooggevoelig bent, je je energie moet aarden. Veel spirituele therapieën en healings trekken je energie juist omhoog. Dit kan in eerste instantie prettig aanvoelen, maar als je basis niet stevig is, lek je juist energie weg. Werk dus liever eerst aan een stabiele en goed geaarde basisenergie.

Zoals je ziet zijn er veel mogelijkheden. Volg vooral je eigen gevoel in therapieland. Soms moet je eerst iets proberen voor je weet of het voor je werkt of niet. Zo ja: fijn, zo nee: stop en zoek verder. Laat je in elk geval nooit ‘bang’ maken door therapeuten, dat als je hun therapie niet doorzet, je niet beter wordt. En houd voor ogen dat HSP je ook veel moois geeft. Hoe beter je ermee om leert gaan, hoe meer je dat zult ervaren en van de mooie kanten ervan zal kunnen genieten.

Geniet van het leven het duurt maar even,

Dikke knuffel, Corina